End of season update fra Canada ⎮ Ski sæson i Canada

Avatar photo
Malou Nielsen March 24, 2016

Ski sæson i Canada. Åh, det er svært at klemme tid til at skrive ind i det program, der opstår hver dag og gør dagene i Canada SÅ fede! Det er længe siden jeg skrev mit seneste blogindlæg her fra Canada, men det er ved at være sidst på sæsonen og bucketlisten mangler stadig et par hak, så der er fart over feltet og smil over det hele, for den sidste tid skal nydes!

Glade piger på first run! First run er en virkelig god start på dagen. Sneen og skiene prøves af, og man får lyst til at stå på ski hele dagen -især hvis der er gode conditions på toppen!

En af de fedeste oplevelser siden sidst, var en februarsdag med fuld sol og fuld fart på os 7 danskere og 3 tyske piger, der pjaskede rundt i bølgerne på Sunshinecoast på surfboards. Vi tog på roadtrip til Ukee på øens vestkyst, hvor en af supervisorerne i Snow School har en surfskole, en surfshop og et hostel, som vi fik en god rabat på at besøge.

Her er fader Frede klar til at rulle surfer-bilen.

Lea, Frederik, Malou, Ditte, Cora, Trine, Sille og Joan øver lige surfing-pose på havnen i Tofino.

Det var SÅ sjovt at kaste sig ind bølgerne, udse sig sin bølge, padle med armene indtil bølgen fanger dig, og det eneste du tænker på er bølgen og hvordan du fanger den bedst. Det var den vildeste følelse at stå på boardet, når det endelig lykkedes at nå så langt. Haha, sådan en flok danske skiinstruktører på et surfboard var en turistattraktion for sig selv.

sæson i Canada

Så glad så Ditte ud, da hun fangede en bølge! Vandet og solen fortryllede dagen til en sommerdag.

Det er det bedste, at vi på Vancouver Island kan opleve så meget forskelligt. Vi begynder at forstå, hvorfor folk aldrig kommer herfra. Tænk, vi stod på ski den ene dag og surfede den næste!

På den tredje dag fortsatte mit roadtrip med 3 søde piger fra bjerget: en tysk skiinstruktør og to tyske lifties. Vi forkælede os selv med et boattrip til øens hot spring. Godt nok fik vi lidt ondt i maven, da vores kaptajn tog os ud på Open Ocean, hvor bølgerne bare var store. Men turen var det værd, for vi fik både set sea lions, flere forskellige havdyr, ørne og blev meget klogere på øen og havet omkring Canada.

Vi fik en mindre rundvisning på Open Ocean ved Vancouver Island og imellem de omkringliggende små øer. Vores kaptajn fortalte om stort og småt, alt sammen meget godt.

Efter bådruten stod den på 2 km gang gennem regnskoven med store smukke træer og eksotisk skovbund. Selvom det regnede, var det en utrolig god tur!

Vi gik rundt som små telte i de udleverede gule regnjakker, da vi skulle fra ”havnen” til øens hot spring. På mange af broens planker var der indgraveret forskellige formelle og personlige hilsner, fx stod der ”Æventyr” på en af dem.

Oplevelsen toppede da vi sad i bassinerne fra hot spring! Pludselig fik det laveste bassin et skyl ind med frisk, koldt saltvand fra havet pga. tidevandet. Det var helt specielt at sidde på sten og klipper i det varme bassin og nærmest frygte den næste bølge fra havet, som blev større og større med tidevandet. Bølgerne løftede os op med koldt vand og satte os ned igen, når det blev skyllet ud, og så blev bassinet heldigvis fyldt med varmt vand fra hop springet igen. Det var som et udendørs helse jacuzzi og super hyggeligt med de tyske, skøre piger.

Et lille hot-springs selfie af Cora og jeg. Man må godt have mascara i hovedet, når det kommer af vand fra et hot spring, havet og smil! Manden i de blå badebukser i baggrunden står under ”bruseren” af varmt vand, der fyldte bassinerne, der gemmer sig bag klippen foran ham.

Det sidste stop på mit roadtrip med pigerne var Victoria, Britisk Columbias hovedstad. 2 dage med shopping, sightseeing og god mad og selvfølgelig en bytur var en perfekt afslutning på vores tøsetur. Vi havde fået en masse tips fra vores venner på bjerget, bl.a. baren Big Bad John, hvor gulvet er fyldt med jordnøddeskaller, fordi der bliver serveret gratis jordnødder.

sæson i Canada

Her er de søde tyske piger og jeg i gang med at prøve togues og caps. Skiinstruktøren Anna bagerst til venstre, liftie Cora forrest til venstre, liftie Lea i midten og glade mig til højre.

Et andet sted var en diner, hvor vi bestilte morgenmad dagen efter Girls’ night out, hvilket var absolut perfekt. For 15$ bestilte vi “The Mahoney”, en ret som ikke engang kokken kender, før den er bestilt. The Mahoney er nemlig lige det, kokken har lyst til at kokkerere til dig, så vi fik en tallerken med morgenmads quesadilla med æg, pølser og grøntsager serveret på fritter, en tallerken med en omelet med spinat serveret på en vaffel og en tallerken med en stor morgenmadsburger med bacon, spejlæg, ja alt, hvad der hører til serveret med fritter. Den morgenmad siger lidt om canadiernes madvaner…

En anden nylig ferie Joan og jeg har været på, var en overnatning på bjerget efter et strømsvigt på bjerget. Vi sov hos de to skøre skiinstruktører Daniel og Anton: én tysk og én østrigsk. Sammen med en masse andre fra bjerget byggede vi en iglo, som vi hyggede i indtil vi fik frosne numser.

Vi byggede faktisk to igloer, som vi pludselig fik forbundet, da Devon (til højre) stak hovedet ned i den ene fra den anden, hvorfra Josh (til venstre) kigger op på dette billede. Det var super hyggeligt at sidde venner om små stearinlys og grine af de ting, der sker på bjerget.

De to efterfølgende dage var der Powder Alert og blue bird, så vi tog på eventyr i bjergets powder; backside of the Boomerang! Det var SÅ fedt! Vi har ikke haft så mange muligheder for at komme derom pga. arbejde og vejrforhold, så når man er deromme, er det som at guide sig selv gennem 100 meter skoven i jagten på den blødeste sne, stejle stykker og sjove træer.

Sammen med Luke (skiinstruktør på bjerget) traversede Joan og jeg fra Boomerang helt ud til den urørte sne og kørte nogle lækre sving ned. Det her er det eneste billede, jeg har taget den dag, fordi vi var så klar på shredde noget pow.

Det er altid spændende at stå på ski på Mount Washington, fordi sneen er så forskellig den ene dag til den anden. Nogle dage er der powder, andre dage mogul, groomet, iset eller bare våd sne. Vi bliver virkelig hærdet, men når man øver sig i de udfordrende forhold, er man endnu bedre i de rigtig gode forhold. Den indstilling holder 100, når man underviser. Så længe man kan holde humøret højt, tænker eleverne heller ikke på deres våde bukser eller kolde kinder. Børnene er nu ret søde og med på masser af sjov.

Her er mine freeride kids i færd med at øve deres split. Vi har netop afsluttet et 10 ugers program, hvor vi hver lørdag og søndag har undervist de samme børn. Det var fedt at komme så tæt på de små, skøre, vilde pus.

7.-10. marts tog familien Danmark på tur til Whistler Blackcomb. Vi ramte to dage med de fedeste forhold: powder den ene dag og sol den anden. Wow, et lækkert område, vi begav os på eventyr i. Frederik førte an, og pigerne fulgte lige ud i first tracks powder, bowls med black diamond linjer ned og en olympisk groomet piste. Og så var der også det dobbelt black diamond “extreme” face fra Peak Express, som Sille’s ven, Simon tog os ned ad. Wow en oplevelse. Også for Joan der i et styrt mistede sin ski, rullede videre ned af den utroligt stejle, let opkørte powder piste med fuld fart. Da hun endelig stoppede, sendte Sille hendes ski ned til hende, eller ned forbi hende, så hun måtte gå/glide resten af vejen ned ad pisten. Hahaha!

sæson i Canada

Vi kom virkelig på eventyr i Whistler! Nogle gange fordi vi farede lidt vild og andre gange fordi vi ville ”køre noget sort”. Her har vi fundet nogle træer at køre rundt i mellem, hvilket var super sjovt!

På aprés ski i Whistler gik det vildt for sig! Efter to vilde dage på ski fik vi hevet os selv op i et festligt gear, så vi dansede og lavede sjov hele natten! Det var fedt at feste med så mange andre unge og så mange fremmede. Og så er Whistler Village også super hyggeligt i mørket med alle lysene, husene, barerne og menneskerne i gaden.

Vores eget udstyr, eget tempo og med fokus på vores eget skiløb. Den tur mindede mig om, hvorfor jeg er skiinstruktør; jeg elsker at stå på ski!

Tiden løber ud, og den sidste tid står på arbejde i Spring Break, afskedsfester, ski roadtrip og så en afslutning på Hawaii med familien DK fra Mount Washington, så det kan kun blive godt! En ting er sikkert; den sidste tid skal nydes!

sæson i Canada

Et sidste billede fra toppen i Whistler. Familien Danmark har smil på læberne, for de har det for godt og kan godt lide at stå på ski.

Drømmer du, som Malou, om en sæson som skilærer i Canada, så ansøg hurtigst muligt

Tjek også vores anmeldelser på Trustpilot og Facebook for at lære mere om Snowminds fra vores instruktører!

Der er begrænsede visa til Canada! 🇨🇦

Start din oplevelse i dag!